سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هو اللطیف

مطالب مفید، دلنوشته ها و ... این وبلاگ تقدیم به همه بیداردلان

درمان دیابت

با سلام خدمت دوستان گلم با توجه به اینکه دیابت از جمله بیماریهایی است که اغلب مردم به آن گرفتارند از جمله مادرم خودم لذا لازم دیدم درباره این بیماری برایتان بنویسم امیدوارم که همیشه سلامت و شاداب باشید.

 

اولین چیزی که یک دیابتی باید به خاطر داشته باشد این است که توانایی بدن وی برای جذب قند مختل شده است و نباید هرگز پرخوری کند . در عمل این بدان معنا است که فرد دیابتی باید زمان وعده غذایی خود رامشخص   و مقدار آن را متعادل نماید. به عبارت دیگر ? وعده غذای اصلی: صبحانه - ناهار-  شام به صورت کم حجم همراه با ? تا ? میان وعده سبک در بین آنها مانند چای و بیسکوئیت سبوس دار برای ساعت 10-11 عصرانه برای ساعت 4-5  بعد از ظهر - و یک خوراکی سبک قبل از خواب مصرف نماید . افرادیکه انسولین تزریق می کنند وعده های غذایی را باید 15 تا 30 دقیقه قبل از تزریق مصرف کنند. زیرا مدت زمانی طول می کشد تا انسولین وارد گردش خون شود و بتواند وظیفه خود را انجام دهد .

اگر شما به تازگی به جمع دیابتی ها پیوسته اید و در جستجوی زندگی بهتری هستید ممکن این تصور را داشته باشید که پیروی از رژیم غذایی و وعده های متعدد برای شما مشکل باشد . اما به شما ثابت خواهد شد که این روش بسیار ارزشمند است .

تعادل

یک دیابتی باید سعی کند تا مطمئن شود که هر وعده غذای اصلی یا میان وعده حاوی پروتئین - جربی و کربوهیدرات باشد . دست یافتنبه این مهم مشکل نیست . زیرا طبیعتا بسیاری از میان وعده ها حاوی مقادیر متنوعی از این ? ماده مغذی فوق می باشد . برای مثال یک ساندویچ پنیر دارای پروتئین ( پنیر ) چربی ( چربی پنیر ) و کربوهیدرات ( نان ) می باشد . نکته مهم اینست که یک دیابتی نباید هیچیک از این سه ماده مغذی را مخصوصا کربوهیدرات را حذف کند .

خودداری از مصرف بیش از حد کالری

برخلاف فرد غیروابسته به انسولین ، یک فرد وابسته به انسولین اغلب خیلی لاغر است ، اما تزریق طولانی مدت انسولین و مصرف غذاهای پرچرب و پرپروتئین باعث چاقی اومی شود . اما ، پائین نگهداشتن وزن برای دیابتی ها واقعاً با اهمیت است ، برای آنکه بیماریهای مختلف منجمله بیماریهای قلب و عروق را در پائین ترین حد خود نگه دارند .

ممکن است در مدت کوتاهی بعضی از بیماران از اجرای رژیم غذایی خسته شده باشند . اما فقط اجرای طولانی مدت رژیم جواب می دهد . کاهش مقدار مصرف قندو شکر شما را در مسیر مناسب قرار خواهد داد ، همچنین کاهش مقدار چربی ، مخصوصاً چربی اشباع ، در رژیم غذایی حتی بیشتر به شما کمک خواهد کرد ، و لزوماً کاستن از قندوشکر به معنای محرومیت مطلق شما نیست .

 

کاهش قند وشکر

اکثر متخصصین تغذیه ترجیح می دهند بیماران دیابتی خودرا از شیرین کردن چای و قهوه بر حذر دارند . اما این عقیده تفکر بسیار وحشتناکی است . مصرف شیرین کننده های قوی ، مانند آسپارتام ( بنامهای تجاری نوتراسوئیت و کاندرل ) یا ساخارین بهتر از قند وشکر است ، اما مصرف آن ها را باید در حداقل نگه دارند .

باید از مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین نوشابه های گازدار-کولاوغیره -  خودداری کنید ، زیرا نه تنها مصرف نوشیدنی های گازدار ، مقدار زیادی گلوکز را بطور آنی وارد گردش خون می کند ( این حالت برای کنترل دیابت بد است ) بلکه آنها بسیار انرژی زا و چاق کننده هستند ( بطور میانگین 1 شیشه کولا حاوی 7 قاشق چایخوری شکر است و یک نوشابه خانواده 1 لیتری حدود 130 گرم قند دارد ) .

مصرف آب گازدار یا آبمیوه تازه رقیق شده با آب ترجیحاً بهتر است ، اگر پیروی از این روش برای شما بسیار سخت است ، می توانید از نوشیدنی های گازدار شیرین شده با شیرین کننده های مصنوعی کم کالری در حد اعتدال استفاده کنید .

میانه روی

رعایت اعتدال خیلی آسان است ، مخصوصاً برای کسانی که تازه دیابتشان تشخیص داده شده  است . این افراد در مورد رژیم گرفتن و موفقیت آن شک دارند. این بدگمانی نه تنها غیر ضروری است بلکه مطمئناً غیر مفید است . این بدگمانی ها استرس را افزایش می دهد ودر مقایسه با سایر افراد بخوبی معلوم شده است که استرس ، دیابتی ها را در اجرای یک رژیم غذایی موفق ناتوان می کند .

پرهیز غذایی

برای دیابتی ها بسیار مهم است که به رژیم غذایی خود همیشه توجه کنند . درابتدا بخاطر داشتن اینکه چه چیز مجاز است و چه چیز غیرمجاز ممکن است سخت باشد . اما بزودی این موضوع عادی می شود .

 

غذاهای آزاد :

این غذاها را می توانید به هر مقدار و هرزمان که می خواهید بخورید .

 همه سبزیجات برگ دار و سبز

 انواع کلم (گل کلم ، کلم برگ ، بروکلی و    . ) وشلغم

 انواع پیاز ، پیازچه و سیر

 نخود سبز و لوبیا سبز

 سالاد سبزیجات (گوجه فرنگی ، فلفل سبز ، خیار    .)

انواع قارچ

  چای قهوه ، آب ، آب گوجه فرنگی (به مقدار متعادل ) ، سوپ صاف شده

 

این غذاها برای دیابتی ها مناسب است . اما باید براساس توزیع کالری کربوهیدرات و پروتئین مصرف شوند.

 

  بنشن ، انواع نخود ولوبیا

  برنج قهوه ای و انواع رشته ها و ماکارونی تهیه شده از آرد کامل

  جو دو سر ، آردهای تهیه شده از غلات کامل ، انواع نان ، بیسکویت های شیرین نشده و غیره .

  کلیه صیفی جات ریشه ای

  کلیه میوه های تازه کم شیرین

  غلات صبحانه شیرین نشده پرفیبر

  گوشت های بدون چربی

  ماهی تازه ومنجمد

  پنیر کم چرب ، شیر کم چرب ، ماست کم چرب

  سویا

 

غذاهای بد

حتی الامکان باید از خوردن آنها پرهیز شود . چنانچه تمایل به خوردن آنها دارید باید به مقدار بسیار کمی مصرف کنید :

 

  شکر ، عسل ، شیره انگور وشیره خرما

  انواع شیرینی ، آبنبات و شکلات

  آدامس پرشکر

  مربا ومارمالاد پرشکر و فرآورده های نظیر آنها

  بیسکویت های شیرین ، کرمدار و شکلاتی ، انواع کیک و نان های گیسویی و شیرمال پخته شده با        آرد سفید و شکر

  دسرهای تهیه شده با آردهای تصفیه شده و شکر

  کمپوت میوه با شربت ( آب و شکر )

  بستنی و بستنی یخی 

  آبمیوه شیرین شده با شکر ، نوشابه های گازدار شیرین وکولا

  غلات صبحانه شیرین شده

  انواع گوشت های چرب و نمکدار ، کله پاچه ، جگر ، ماهی دودی وشور

  مارگارین ( کره گیاهی ) ، روغن حیوانی ، سس مایونز معمولی

 

 برایم دعا کنید

 

 



[ پنج شنبه 86/11/18 ] [ 8:31 صبح ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

きらきら