سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هو اللطیف

مطالب مفید، دلنوشته ها و ... این وبلاگ تقدیم به همه بیداردلان

علت ناکامیها در اهداف چیست؟

عدم موفقیت برخى در کارها و آنچه طلب مى کنند، نه بدان است که بگوئیم از ابتداء تقدیرشان چنین بوده و نباید به خواسته هاى مشروع خود برسند. بلکه بدان جهت است که احیاناً بدون برنامه صحیح و تدبیر درست اقدام به انجام مى کنند. اینها باید به جستجوى علت عدم موفقیت باشند. اگر علت خارج بودن عمل از عهده شخص است. طبیعى است که مواجه با شکست خواهد شد. ضعف فکرى، بدنى و سلامت جسمانى باعث فائق نیامدن بر مشکلات است. انتظار فرد اگر بیش از توانایى او در ابعاد مختلف باشد و هرگز به سعادت نمى رسد. گاهى شخص قدرت فکرى بدنى دارد. لکن مانع خارجى وجود دارد مثل این که پدر و مادر دختر موافق با ازدواجش با فلان جوان نیستند. و یا فقر مالى سبب رسیدن به آرزوها و خواسته ها هست. و یا این که که پیگیر و جدّى در رسیدن به خواسته اش نیست.
بنابراین شخصى که از رسیدن به خواسته اش محروم شده، پس از علت یابى باید ارزیابى بکند. اگر قادر است. علت و مانع را از میان بردارد، هر چند با زحمت و تلاش و زمان طولانى باشد باید اقدام کند. و اگر به هیچ وجه قادر نیست، خواسته و هدف دیگرى را جانشین آن کند. و یا اگر در یک هنر موفق نمى شود هنر دیگرى را جانشین آن کند. و در هنگام رفع موانع آرامش روحى و اطمینان به نفس را حفظ کند.
و صبر را که رأس ایمان است، ابزار کارش قرار دهد.
ابوبصیر مى گوید: شنیدم امام صادق((علیه السلام)) فرمود : آزاد مرد در همه احوال آزاد مرد است، اگر گرفتارى برایش پیش آید، صبر کند و اگر مصیبتها بر سرش ریزد، او را شکسته نکند، اگر چه اسیر شود و مغلوب گردد و سختى جایگزین آسایشش شود. چنانکه یوسف صدیق امین ((صلى الله علیه وآله)) را بردگى و مغلوبیت و اسارت زیان نبخشید، و تاریکى و ترس چاه و آنچه بر سرش آمد زیانش نزد تا خدا بر او منت گذارد و ستمگر سرکش را بنده او کرد، بعد از آن که مالک او بود، خدا او را به رسالت فرستاد و به سبب او به امتى رحم کرد. صبر این چنین است و خیر در پى دارد، پس شکیبا باشید و دل به شکیبائى دهید تا پاداش ببینید.
نکته لازم و آخر آنکه اساساً این جهان بینى درست نیست که ما براى کامیابى آمده ایم . قرآن مى فرماید آیا انسان به هر تمنا و خواهش باید دست یابد؟ (سوره نجم آیه 23) خیر ! خداوند نا محدود و انسان محدود و نقد طلب است . خداوند قصد تربیت و رشد آدمى را دارد. بنابراین محرومیت چند فایده دارد. گاه به اشتباهات آگاهى مى دهد، گاهى از بت ها و وابستگى ها جدا مى کند و گاهى در آینده مصلحت هاى برتر را نشان مى دهد.



[ دوشنبه 90/1/22 ] [ 9:9 صبح ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

きらきら