سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هو اللطیف

مطالب مفید، دلنوشته ها و ... این وبلاگ تقدیم به همه بیداردلان

فراموشی

فراموشت نمی کردم چرا کردی فراموشم

کلمه فراموش را بارها شنیدم شاید از دوست آشنا همکار رفیق و ... اما اگر از یارت بشنوی واقعا خیلی فراموش کاری اصولا زنان و دختران دوست ندارند فراموش شوند و به محض اینکه مدتی از طرف مقابل بی میلی ببینید خیال می کنند که طرف او را فراموش کرده و ....

در صورتی که اینطور نیست و کلا انسان فراموش کار آفریده شده است بارها برای من اتفاق افتاده است که چیزی را جا گذاشتم یا نتوانستم به فلان کس یا رفیقم سر بزنم در صورتیکه اصلا نمیخواستم اینجوری باشد.

شاید مشکلات زندگی و عوامل دیگر باعث این فراموشی باشد در هر صورت فراموش کردن بیشتر می تواند به مسائل جانبی باشد و خودش شخص شاید این طور نخواهد امیدوارم که ما با رعایت بیشتر این امر فراموشی را ترک کرده و صله رحم را در زندگی بکار ببریم و من هم از همین جا از همه کسانی که نتوانستم به علت فراموشی یادشان باشم معذرت خواهی می کنم امیدوارم که همه ما قدر یکدیگر را دانسته و همیشه جویای احوال یکدیگر باشیم.

برایم دعا کنید



[ دوشنبه 86/5/15 ] [ 8:10 صبح ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

بهترین روش درمان چاقی

چاقی یک بیماری مزمن است ودرمان آن نیز  مثل هر بیماری مزمن دیگری نیاز به زمان دارد.

 هرگز در درمان چاقی خودسرانه از دارو استفاده نکنیم، چرا که دارو و در هر حال دارای عوارض می‌باشد.

در درمان چاقی خود هیچگاه عجله نداشته باشید، یادتان باشد که کاهش وزن با رژیم غذایی عوارضی نداشته، تقریباً غیر قابل بازگشت می‌باشد.

 چاقی با بسیاری از بیماریها  مثل: افزایش فشار خون، سخت‌شدن جدار رگها، بیماریهای کبدی و صفراوی (بیشتر سنگ کیسة صفرا)، آرتریت‌ها از جمله آرتروز (استخوانهای هر شخص برای وزن سلامت او طراحی شده است)، اختلالات تنفسی، نقرس، واریس، نازایی، مسمومیت حاملگی پرمویی زنان، چربی بالای خون ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم خواهد داشت.

چاقی باعث کاهش عمر می‌شود، بطوری که شرکت بیمه عمر متروپولیتن آمریکا به ازای هر اینچ (5/2سانتیمتر) دور شکم بزرگتر از دور سینه دو سال و به ازاء هر چهارکیلوگرم اضافه وزن یک سال کاهش عمر در نظر می گیرد

 در درمان برخی از بیماری ها قبل از مصرف دارو رژیم غذایی داده می‌شود و چه بسا با رعایت رژیم غذایی مناسب نیازی به مصرف دارو نباشد. از جملة این بیماریها می‌توان از: افزایش فشار خون، افزایش قند خون و افزایش چربی خون نام برد.

 درمان‌های چاقی به چهار دسته دارویی، استفاده از وسایل و شیوه‌های مخصوص، جراحی و رژیم‌درمانی تقسیم می‌شوند روش تدریجی علاوه بر اینکه قابل تحملتر است دارای عوارض کمتری نیز می باشد

استفاده از وسایل و شیوه‌های مخصوص شامل سونا،استفاده از گرمای موضعی ، ماساژ درمانی، کمربند لاغری، طب سوزنی، کرمها، پمادها، ژلها، گوشواره لاغری که همگی اینها از نظر علم پزشکی و تغذیه مورد قبول نمی‌باشند و همگی کمابیش باعث ایجاد عوارض می‌شوند. ضمناً بیشتر این راهها به جای کاهش وزن یا لاغری فقط باعث کاهش اندازه بدن می شوند.

جراحی نیزدر موارد چاقی‌های بسیار شدید انجام می‌شود.و شامل برداشتن قسمت‌هایی از روده یا معده، بالون‌گذاری داخل معده برای کاهش حجم آن و برداشتن چربی زیر پوست شکم با ساکشن یا لیزرمی باشد که همگی اینها به دلیل عوارض شدیدی که دارند زیاد مورد توجه نمی باشند.

 آب درمانی یکی از روشهای قدیمی است که بعد از پایان دوره به دلیل محرومیت شدید غذایی اختلالات گوارشی به همراه دارد. علاوه بر عوارض شدید جسمانی فقط برای مدت کوتاهی می‌تواند قابل تحمل باشد. 

کاهش وزن از طریق ورزش نیز یکی از روشهای بسیار مناسب برای برخورداری از جسم سالم و وزن ایده‌آل است. کاهش وزن فقط از طریق ورزش مشکل و دشوار است چرا که مثلاً برای کاهش یک کیلوگرم وزن باید 20 ساعت پیاده‌روی کرد. 

کاهش وزن از طریق رژیم غذایی: حذف یک وعدة غذایی مثل صبحانه یا شام از جمله روشهای مرسوم و خدسرانه است که با حذف صبحانه فرد دچار افت قند خون طی روز و کاهش کارآیی روزانه و پرخاشگری شده و درضمن در وعده‌های بعدی با پرخوری جبران می‌شود. ضمن اینکه سوء‌تغذیه نیز از عوارض آن است. بهترین شیوه در این مورد، رژیم غذایی بر مبنای علمی آن است که در آن تمام مواد مورد نیاز بدن در رژیم غذایی تأمین می شود.  

کاهش وزن از طریق رژیم غذایی همراه با ورزش: این روش بهترین و اصولی‌ترین روش برای کاهش وزن و داشتن وزن ایده‌آل است. در این روش از یک رژیم غذایی برنامه‌ریزی شده همراه با ورزش متعادل (مانند پیاده‌روی) استفاده می‌شود. این روش سلامت جسم و روح را به ارمغان می‌آورد و عوارضی مانند ریزش مو و چروکیدگی پوست و … را درپی نخواهد داشت. در طی رژیم باید عادات غذایی گذشته را ترک کنید و به عادات غذایی جدید انس بگیرید که این مهمترین اصل در درمان چاقی است. 

با توجه به موارد فوق بهترین و سالمترین راه حل ارائه‌شده در مورد درمان چاقی این موارد می‌باشد: ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 86/5/3 ] [ 9:50 صبح ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

دنیا به سرعت رو به پیر شدن می رود آیا متوجه هستیم ؟

سلام دوستان گلم ان شاء‏الله که خوب و سالم باشید در همه کشورها بخصوص کشورهای پیشرفته اقدامات کمکی برای سالم ماندن و فعال بودن سالمندان یک موضوع لوکس نیست بلکه یک ضرورت است .

* سالمندی یک امتیاز و یک موفقیت اجتماعی است .

همچنین یک چالش نیز می باشد که بر تمام جنبه های اجتماعی در قرن ۲۱ تأثیر می گذارد . چالشی که مخاطب آن هم دولت و هم بخش خصوصی می باشد و نیاز به بررسی های و استراتژی خاص خود را دارد .

تعداد سالمندان ( ۶۰ سالا به بالا ) در سال ۲۰۰۰ به تعداد ۶۰۰ میلیون نفر بوده که تاسال ۲۰۲۵ به ۲/۱  بیلیون نفر و تا سال ۲۰۵۰ به ۲ بیلیون نفر می رسد .

امروزه در حدود دو سوم سالمندان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند که این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۷۵ درصد می رسد .

در کشورهای توسعه یافته رشد گروه جمعیتی بالای ۸۰ سال سرعت یافته است .

بطور معمول طول عمر زنان بیشتر از مردان می باشد . در نتیجه در سنین خیلی بالا نسبت زن به مرد ۲ به ۱ می باشد .

* سالمندی فعال

فعالیت بدنی در همه سنین موجب سلامت جسمی و عامل دوری از ابتلا به انواع بیماری ها محسوب می شود . فعالیت فیزیکی موجب بهبود بهداشت روان ، کنترل حرکتی و فعالیت های شناختی ذهنی می گردد . در صورتی که افراد مسن چنین سبکی را برای زندگی انتخاب نمایند ، هم از جنبه جسمی سلامت خود را حفظ می کنند و هم در ارتباط اجتماعی خود با سایرین موفق می شوند .

بدین ترتیب فعالیت بدنی باعث می شود تا انسان :

از بیماری های قلبی و سکته مغزی نجات پیدا کند .

به فشار خون و عوارض آن دچار نشود .

از بیماری قند به ویژه نوع دوم آن دور بماند .

با خوردن غذای خوب و مناسب به بلای سنگینی وزن و چاقی دچار نشود .

به بیماری پوکی استخوان و یا نرمی استخوان مبتلا نشود .

نزد دیگران محترم تر و توانائی هایش بیشتر شود و مزاج سالم تری پیدا کند .

هر چه عمر می گذرد ، اهمیت سلامت جسمی بیشتر نمایان می شود . انجام تمرین های منظم و هدفمند و داشتن نشاط بدنی بهترین راه ممکن برای دوری از انواع بیماری هاست ، بیماری های گوناگونی که معمولاً عموم اشخاص در سنین بالا به آن دچار می شوند و گاهی انجام این تمرین ها منجر به رفع عوارض بیماری های قبلی نیز می شود . بهبود انعطاف پذیری ، حفظ تونیسته و تعادل عضلانی می تواند در پیشگیری از افزایش بسیاری از علل ناتوانی در بین سالمندان کمک کند . تحقیقات علمی ثابت نموده است که شیوع بیماریهای روانی در بین مردمی که دارای فعالیت های بدنی بیشتر هستند ، کمتر مشاهده می شود .

فعالیت های فیزیکی مفید حتی اگر درسنین بالا نیز شروع شود ، بسیار لذت بخش و مفید است و در رفع بیماری های شایع سالمندان نظیر بیماری های قلبی و عروقی ، آرتریت ، استئوپروز و فشار خون بالا و غیره کمک مؤثری می کند . اگر تمرین ها و فعالیت های فیزیکی به طور مرتب و منظم انجام گیرد ، به بهبود و تسکین دردها و ناتوانی های همراه با این بیماریها منجر می شود و حتی اگر از سنین پایین شروع شود ، می تواند پیشگیری کننده باشد .

فعالیت های فیزیکی در پیشگیری از ابتلا به بعضی اختلالات روانی مانند افسردگی و بیماری آلزایمر بسیار مؤثر است . فعالیت های ورزشی سازمان یافته برای رفع هیجانات فردی مناسب بوده و به طور مثال قدم زدن برای فرد این فرصت را ایجاد می کند تا به جامعه نزدیکتر شود و سبب کاهش احساس تنهایی ، دلتنگی و سرخوردگی اجتماعی شود . این فعالیت ها اعتماد به نفس و خوداتکایی که پایه و اساس سلامت روانی می شود را تقویت می نماید .

آرتریت در بین بالغین و سالمندان یکی از عواملی است که سبب محدودیت فیزیکی انها می شود . فعالیت های فیزیکی در کنترل التهاب و درد مفاصل وارد عمل میشوند و عواقب این بیماری ها را روز به روز کاهش می دهند . به همین خاطر سالمندان باید همانند سایر مردم فعالیت های فیزیکی مورد علاقه خود را انجام دهند و در صورتی که دارای شرایط خاص مثل ناتوانی هایی در تحرک باشند با مراجعه به پزشک و مشاوره می توانند فعالیت فیزیکی خود را ادامه دهند . به طور کلی فعالیت هایی نظیر قدم زدن ، شنا کردن ، حرکات کششی ، باغبانی و دوچرخه سواری برای میانسالان مفید است .

از آنجا که جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال در بیست سال آینده دو برابر خواهد شد . از این رو کاهش و به تأخیر افتادن ناتوانی مربوط به سن ، شاخص مهم بهداشت عمومی محسوب شده و فعالیت فیزیکی نقش مهمی در حفظ و پایداری سلامتی در کلیه سنین بازی می کند .

* فواید فعالیت های فیزیکی ادامه مطلب...

[ دوشنبه 86/4/18 ] [ 9:3 صبح ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

عوامل کاهش وزن

کنترل مقدار مصرف غذا، عامل مهمی در کاهش وزن است

مکانیسم های فیزیولوژیکی و روان شناختی متعددی در کنترل مقدار خوردن ما تاثیر دارند. اغلب این مکانیسم ها از طریق هماهنگی و سازگاری سیستم های گوناگونی از بدن مانند بخش هایی از مغز، معده، کبد، هورمون ها و سایر مواد شیمیایی موجود در خون با هم هماهنگ می شوند که برای درک کامل عملکرد آنها، به تحقیقات بیشتری در این باره نیاز داریم.

چاقی

در فهرست ذیل، بعضی از مکانیسم های کنترلی ساده را که به خوبی می شناسیم، مشاهده می کنید؛ البته بعضی از آنها تحت کنترل ما هستند، اما برخی دیگر به صفات موروثی ما بستگی دارند.

1- وزن بدن

افرادی که وزنشان بیشتر است، غذای بیشتری هم مصرف می کنند که می تواند در اثر افزایش مصرف انرژی باشد که با افزایش توده بدنی ارتباط دارد.

فردی که دارای استخوان، عضلات و سلول های بدنی بیشتری است، برای حفظ جسم خود نیاز به غذای بیشتری دارد و در نتیجه اشتهای بیشتری هم دارد.

2- فعالیت بدنی

تحقیقات نشان داده است با افزایش فعالیت بدنی، افراد غذای بیشتری هم می خورند. ولی این موضوع به نوع فعالیت بستگی دارد. 

کسی که یک شغل سنگین کاربری دارد، مانند کارگر ساختمان یا کارخانه، با توجه به میزان فعالیت خود، اشتهای بیشتری دارد. در عوض کسی که تمام ساعات کاری خود را پشت کامپیوتر می نشیند و تحرک بدنی ندارد، مطمئناً اشتهای کمتری به مصرف غذا خواهد داشت. ولی اگر همین فرد بعد از اتمام وقت کاری،روزانه یک فعالیت ورزشی منظم داشته باشد، می تواند اشتهای خود را تنظیم کند و غذای اضافی مصرف نکند. به همین دلیل توصیه می شود روزانه یک فعالیت منظم ورزشی داشته باشید.

باید توجه داشته باشید، افرادی که در طی روز بی تحرک و غیر فعال هستند، به تدریج کنترل اشتهای خود را از دست می دهند و در نتیجه بیش از نیاز بدن غذا و کالری مصرف می کنند.ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 86/3/31 ] [ 10:13 صبح ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

خواص دارچین

خواص داروئی:

 دارچین رمز جوانی است و مصرف روزانه آن انسان را سلامت جوان نگه می درد .

 دارچین برای زیاد شدن و بازیافتن نیروی جنسی نیز بکار می رود کلیه را گرم می کند و ضعف کمر و پاها راازبین می برد و کم خونی را درمان می کند .

 دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و جدیدا در آمریکای شمالی و کانادا کرم هایی ببازار آمده که دارای دارچین است و برای رفع درد بکار می رود .

 حتما تا بحال متوجه شده اید که بعد زا خوردن یک دونات دارچین در همه چیز را زیبا می بینید و چقدر آرام هستید . این خاصیت دارچین است زیرا دارچین اثر آرام کنده وشاد کننده درد و از بسیاری از داروهای آرام بخش بهتر است . و در حقیقت می توان گفت دارچین والیوم گیاهی است زیرا در دارچین ماده ای است بنام Cinnamodehyde که روی حیوانات و انسان اثر آرام بخش درد .

 اثر مهم دیگر دارچین پائین آوردن تب می باشد و حتی امروزه دارچین را بصورت قرص و کپسول درآورده اندکه بعنوان تب بر بکار می رود . شما می توانید بآسانی با نشویدن یک فنجان چای دارچین تب را بسرعت پائین بیاورید . دارچین رگها را باز می کند و اثر خوبی در گردش خون درد .

 دارچین خاصیت عجیب دیگری درد و آن قوی کردن مصونیت بدن در مقابل امراض است و حتی می توان گفت که اثر پنی سیلین و آنتی بیوتیک را به مقدر زیادی درا است . اگر حس کردید که ضعیف شده اید و ممکن است مریض شوید چای درجین را فراموش نکنید و حتی اگر سرما خورده اید یا ضعف شدید درید چای دارچین بهترین دارو است .

 یکی از دانشمندان انگلیسی در کتابی که قرن نهم تالیف نمود ادعا کرد که دارچین معده را تمیز و آرام و قوی می کند . بنابراین اگر ناراحتی معده درید حتما از دارچین استفاده کنید دارچین با این همه خواص طعم بسیار خوبی درد . حتی اگر چای معمولی می نوشید آنرابا یک قطعه پوست دارچین بهم بزنید که طعم آنرا بهتر کند

 بی دلیل نیست که در گذشته سلمانی ها که در حقیقت دکترهای طب قدیم بودند به مشتریهای خود چای دارچین می دادند .



[ پنج شنبه 86/2/6 ] [ 8:22 صبح ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

خواص میوه

با سلام خدمت شما دوست عزیز

هر کسی می داند که میوه ها دارای ویتامین های مفید هستند که برای بدن ما ضروری اند. اما ویتامین ها فقط یک قسمت کوچک از مواد مفید میوه ها هستند. کشفیات دانشمندان نشان می دهد که بسیاری از میوه ها از نظر کیفیت غذایی در مقام والایی قرار دارند و ما را در برابر بسیاری از ناخوشی ها حفاظت می کنند. بنابراین لازم دیدم خواصی بعضی از آنها را برایتان بگویم:

 به

 به بخصوص به شیرین اثر مثبتی بر مغز دارد. و از احساس افسردگی و بعصی از سردرد ها جلوگیری می کند. قلب کبد و دستگاه هاضمه را تقویت می کند. اشتها را زیاد می کند و بوی بد دهان را از بین می برد. در زمان خون ریزی ، تهوع ، استفراغ ، خماری و تشنگی بسیار مفید است. بهتر است به را در اندازه های کم یا پخته (بخار داده ) بخورید. آب به بهمراه عسل برای سلامتی بسیار مفید است.

  انگور

 انگور یکی از بهترین میوه هاست، به طوریکه آن را یکی از مغذی ترین میوه ها می دانند. انگور خون را تصفیه می کند. و ارگانهای آشفته بدن را به حالت تعادل باز می گرداند. انگور به تنفس نظم می دهد و بدن را مستعد تنومندی می کند. بهتر است بعد از خوردن انگور آب خنک ننوشید زیرا می تواند شما را به طور جدی اذیت کند.

  انار

 انار برای کبد و انواع هپاتیت مشکلات خواب سرفه و سینه درد بسیار مفید است. صدا را صاف می کند. و تمایل بدن به تنومندی را افزایش می دهد. و صورت را شفاف می کند.

هلو

 هلو بدن را خنک و مرطوب می کند و نتیجتاً در صورت خشکی و افزایش دمای اندامها مفید است. هلو دارای خاصیت پاک کنندگی است و در از بین بردن مواد مضر در بدن کمک می کند. کسانی که سیستم عصبی ضعیف دارند توصیه شده است هلو را در مقادیر کم مصرف کنند.

  گلابی

 گلابی شیرین رسیده و تازه برای زمانیکه شکم بی نظم کار می کند بسیار مفید است. گلابی بهتر از سیب گوارش می شود و دارای اثر مثبت در مغز است. روحیه را تقویت می کند و برای افسردگی مفید است. گلابی به هضم غذا کمک می کند و به عنوان یک درمان خوب برای قارچ سمی توصیه شده است.

 هندوانه

 هندوانه خون را رقیق می کند و کل بدن را مرطوب می سازد. به آسانی هضم می شود و استعداد تنومندی را افزایش می دهد. هندوانه یک داروی مدر خوب است.

 سیب

 انواع سیب برای هر کسی مفید است. سیب دارای اسید سیتریک ، تانین و مواد معدنی (پتاسیم، منیزیم، آهن، گوگرد، منگنز و فسفر) و پکتین است. سیب به ترشح غدد هضم کننده غذا کمک می کند و به همین دلیل است که توصیه می شود 20 تا 30 دقیقه قبل از وعده های غذایی میل شود. سیب پخته تحرک شما را تسهیل می کند و غذایی کامل است. دانه سیب دارای مقدار زیادی ید است به طوریکه 5 تا 6 دانه سیب برای مصرف روزانة ید شما کافی است.

 موز

 موز با میوه های دیگر تفاوت دارد و این بخاطر کیفیت بالای نشاسته ای است که دارد. موز برای ناراحتی های دستگاه گوارش توصیه شده است. بعضی از افرادی که در حال رژیم هستند موز را به عنوان صبحانه مصرف می کنند. موز رسیده بسیار خوب است در حالیکه موز سبز نارس می تواند برای سلامتی شما بسیار مضر باشد.

 لیمو

 لیمو تقریباً برای همه چیز خوب است: سردرد ناشی از گرما، سرگیجه ، خماری، گلودرد، تند دلی و تشویش ، استفراغ و حالت تهوع. لیمو برای افرادی که مشکلات عصبی و کسانی که سرفه های ناشی از سرما خوردگی دارند مضر است. سردرد با مالیدن گوشت میوه آن به پیشانی ممکن است برطرف شود



[ چهارشنبه 86/2/5 ] [ 9:22 صبح ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

خاصیت غوره

با سلام خدمت دوستانم امیدوارم خوب و سلامت باشید. چند وقت بود که کمردرد داشتم و بسیار درد و رنج می بردم اما با انجام کارهایی از قبیل تغذیه مناسب، ورزش، فیزیوتراپی کم کم خوب شدم خدا را شکر می گویم و برای همه مریضان شفای عاجل را از خداوند خواستارم.

گفتم شاید بعد نباشد خاصیت غوره که خیلی هم خاصیت دارد را برای شما بگوییم پس با دقت بخوانید:

1- در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه‌ها مؤثرست.

 2- آب غوره برای درمان چاقی مفرط مفیدست.

 3- بیماری اسکوربوت که به علت کمی ویتامین"C" در بدن است با آب غوره درمان می‌شود.

 4- آب غوره چون دارای تارتارات پتاسیم است برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفیدست.

 5- در دفع زردی مؤثرست.

 6- خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو می‌اندازد.

 7- حرارت و صفرای بدن را دفع و روده‌ها را ضدعفونی می‌کند.

 8- آب غوره تقویت‌کننده کبد است.

 9- برای برطرف کردن ورم گلو آب غوره قرقره کنید.

 10- برای دفع کرم روده و تقویت معده باید به مدت پنج روز آش آب غوره همراه با زیره سیاه مصرف کنید البته در این مدت باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب نمایند.

 11- آب غوره درمان کننده پا درد و کمردرد است. برای معالجه می‌توان به مدت ده روز آش آب غوره مصرف نمود البته از خوردن غذاهای سنگین در این مدت باید اجتناب کرد.

 12- ترشی غوره نیز رماتیسم و سیاتیک را درمان می‌کند.

                                                                                                               برایم دعا کنید



[ پنج شنبه 86/1/23 ] [ 7:51 صبح ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

توصیه هاى طلایى به مبتلایان دیابت

روز به روز بر شمار مبتلایان به دیابت نوع 2 افزوده مى شود. دیابت علاوه بر عوارضى که بر چشم، کلیه ها و قلب باقی مى گذارد، موجب بروز یک سرى تغییرات در بدن مى شود که تنها با مراقبت کامل قابل پیشگیرى است. در این جا به ذکر توصیه هایى مى پردازیم که رعایت آنها از سوى افراد مبتلا به دیابت نقش مؤثرى در حفظ سلامتى آنها خواهد داشت.

بالا بودن قندخون و اختلال در گردش خون سبب بروز مشکلاتى در پوست مى شود. هر روز دوش بگیرید و از صابون هاى ملایم و آب ولرم استفاده کنید و براى نرم نگه داشتن پوست لوسیون هاى مناسب به کار ببرید. از ایجاد خراش، بریدگى و سایر ضایعات در پوست خود اجتناب کنید. در حین کار کردن حتماً از دستکش استفاده کنید. براى جلوگیرى از آفتاب سوختگى و سرمازدگى محافظ هاى مناسب به کار گیرید. صدمات وارده را سریعاً درمان کنید. همه بریدگى ها و خراش ها را با آب و صابون بشویید و با یک باند خشک استریل کنید.

در صورتى که بریدگى ها و کبودى هاى پوست شما در عرض 24 ساعت بهبود نیافتند سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت از پا

-عصب هاى پاى افراد مبتلا به دیابت حساسیت خود را نسبت به درد از دست مى دهند، بنابراین امکان دارد متوجه آسیب هایى که به پاهایتان وارد مى آید، نشوید. شما مى توانید با اجراى یک برنامه مراقبت هاى روزانه از پا، از پیدایش مشکلات پا جلوگیرى کنید. هر روز پاهاى خود را وارسى کنید. هر چیز غیرطبیعى نظیر زخم، تغییرات پا و انگشتان و نشانه هاى عفونت را به پزشک اطلاع دهید.

-هر روز پاهاى خود را با آب ولرم بشویید و به طور کامل آنها را خشک کنید. براى نرم کردن پوست خشک از لوسیون حاوى رانولین یا کرم هاى نرم کننده استفاده کنید. در موقع کوتاه کردن ناخن هاى پایتان به جاى این که گوشه هاى ناخن را از ته بگیرید، نوک ناخن ها را به صورت یک خط صاف باقى گذارید.

در بیماران دیابتى که دچار مشکل عصبى هستند حس گرماى نوک انگشتان و پاهاى آنها خوب کار نمى کند. هرگز پابرهنه راه نروید. از بطرى هاى آب گرم، بالشتک هاى حرارت زا یا سایر ابزار هاى گرم کننده در گرم کردن پاهایتان استفاده نکنید.

-براى برطرف کردن میخچه، از به کار بردن ابزارهاى نوک تیز و داروهاى خانگى پرهیز کنید.

- در انتخاب کفش دقت کنید. کفش هاى چرمى راحت که اندازه پایتان باشد، خریدارى نمایید. همیشه سعى کنید کفش هایتان را در آخر روز خریدارى کنید زیرا اندازه پاهاى افراد در صبح و عصر متفاوت است به طورى که پاها در اول صبح لاغرتر از آخر شب هستند بنابراین خریدن کفش در اول صبح باعث ناراحتى در عصر خواهد شد.

-همچنین از جوراب هاى سفید رنگ استفاده کنید، تا اگر عارضه اى در پاها ایجاد شود به موقع تشخیص دهید.

-هرگز از کیسه آب گرم یا حوله هاى گرم یا پتوهاى الکتریکى برروى پاهایتان استفاده نکنید و قبل از ورود به وان، حرارت آب وان را با پشت دست خود اندازه بگیرید. زیرا در بیماران دیابتى که دچار مشکل عصبى هستند حس گرماى نوک انگشتان و پاهاى آنها خوب کار نمى کند.

- هرگز پابرهنه راه نروید.

- از بطرى هاى آب گرم، بالشتک هاى حرارت زا یا سایر ابزار هاى گرم کننده در گرم کردن پاهایتان استفاده نکنید.

مراقبت از دندان ها

شما بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به عفونت هاى لثه قرار دارید. مسواک زدن روزانه در پیشگیرى از عفونت لثه و دندان ها نقش مؤثرى ایفا مى کند. هر شش ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه نمائید و بیمارى خود را از وى پنهان نکنید.

مراقبت از چشم ها

مراقبت از چشم ها یکى از مهمترین قسمت هاى مراقبت هاى بهداشتى شماست زیرا افرادى که به دیابت مبتلا هستند احتمال بیشترى براى ابتلا به مشکلات چشمى دارند. راهنمایى هاى زیر به شما کمک مى کند تا از این مسائل پیشگیرى کنید یا بروز آنها را به تأخیر اندازید.

- رژیم غذایى خود را همیشه حفظ کنید.

- جهت معاینه چشم حداقل هر سال یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید.

- فشار خونتان را مکرراً اندازه گیرى و کنترل نمائید.

- در صورت بروز هرگونه اختلال در بینایى به پزشکتان مراجعه نمائید.

علاوه بر موارد فوق، در روزهاى بیمارى نیز احتیاج به مراقبت هاى خاص دارید. در روزهاى بیمارى، داروهاى خود را به طور مرتب مصرف کنید حتى اگر قادر به خوردن غذا نیستید.

- پزشک خود را از بیمار بودنتان آگاه سازید.

- مایعات بیشترى بنوشید و بیشتر از گذشته استراحت کنید.

- اگر نمى توانید رژیم غذایى معمولى خود را مصرف کنید، به جاى کربوهیدرات ها از مایعات استفاده کنید. پس از بهبودى حتماً قندخون خود را کنترل کنید.



[ سه شنبه 85/10/5 ] [ 8:31 صبح ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

اسپاسم (گرفتگی عضلات)
اسـپاسم (CRAMPS): اسپـاسـم و یــا گرفتگی عضلات عـبـــارت است از " انقباضات غیر ارادی، ناگهانی، ممتد و مـعــمولا دردناک عضلات." اسپاسم عضلانی ممکن است از چند ثانیه تا یک ربع ساعت بطول انجامد. عارضه جـدی نمی باشد و به جز در موارد خاص پس از مدت کـوتـــاهی برطرف میگردد. علل گرفتگی عضلات: * کار کشیدن بیش از حد از عضلات . * انجام دادن تمرینات بدنی شدید و خستگی عضلات. * کم آبی بدن. * قرار گرفتن عضلات در یک وضعیت ثابت به مدت طولانی. * انجام ندادن حرکات کششی و گرم نکردن بدن پیش از اقدام به فعالیتهای بدنی. * بهم خوردن تعادل مایعات، هورمونها و الکترولیتهای بدن. * تهی شدن عضلات از عناصر منیزیم، کلسیم و پتاسیم که برای انقباض مناسب عضلات ضروری میباشند. * مصرف برخی از داروها مانند مدر ها. * مصرف مشروبات الکلی . * نارسایی کلیه ها، کم کاری تیروئید، حاملگی و اختلالات عصبی. درمان گرفتگی عضلات: * انجام حرکات کششی عضلات در گیر. * استفاده از کمپرس سرد و یا گرم . * نو شیدن آب کافی. * ماساژ دادن موضع. پیشگیری از گرفتگی عضلات: * زیاد از عضلات خود کار نکشید. * پیش از فعالیت بدنی حتما ابتدا بدن خود را گرم کرده و حرکات کششی انجام دهید. * در طول روز آب کافی بیاشامید. کشیدگی عضلات(STRAIN):به کشیدگی و در موارد شدید پارگی عضلات و یا تاندونها (تاندونها=زرد پی=وتر= بافت الیافی قطوری که استخوانها را به عضلات متصل میکنند) کشیدگی عضلات اطلاق میگردد. عضلاتی که بیشتر دچار کشیدگی میگردند عضلات ناحیه کمر، گردن، ران و ساق پا میباشند. علل کشیدگی عضلات: * استفاده بیش از حد و مکرر و طولانی مدت از عضلات و تاندونها. * پیچ خوردگی ،کشیده شدن و انقباض ناگهانی و شدید عضلات. رگ به رگ شدن(SPRAIN):به کشیدگی و در موارد شدید پارگی لیگامانها(لیگامانها= رباطها= بافتهایی که اتصال دهنده استخوانها به یکدیگر میباشند) اطلاق میگردد. وظیفه رباطها استوار سازی مفاصل و جلوگیری از حرکات بیش از حد آنها میباشد. این عارضه بیشتر در ناحیه قوزک پا، زانو، کتف و مچ دست روی میدهد. علل رگ به رگ شدن: * پیچ خوردگی، کشیده شدن ناگهانی رباطها و مفاصل. * ضربه به بدن. * درپی سقوط و زمین خوردن. علایم و نشانه های کشیدگی و رگ به رگ شدن: * درد-تورم-التهاب-کوفتگی-ناتوانی در حرکت دادن موضع-اسپاسم عضلانی-در موارد شدید خونریزی و کبودی شدید موضع............درمان کشیدگی و رگ به رگ شدن: 1- مصرف مسکنهای درد مانند ایبوپروفن و استامینوفن. 2- بی حرکت نگاهداشتن موضع به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر. 3- استفاده از کمپرس یخ در 72-48 اولیه-کمپرس باید در فواصل زمانی 3-2 ساعت به مدت 20-15 دقیقه روی موضع قرار داده شود. 4- بانداژ کردن موضع آسیب دیده از تورم بیشتر آن جلوگیری میکند در هنگام بانداژکردن مراقب باشید بیش از حد باند را محکم دور موضع نپیچید زیرا با این عمل از رسیدن خون به ناحیه مورد نظر جلوگیری میکنید. 5- بالا نگاه داشتن ناحیه آسیب دیده تورم آن را کاهش میدهد. 6- هیچگاه در 48 ساعت نخست کشیدگی و رگ به رگ شدن از کمپرس گرم استفاده نکنید. اما پس از گذشت 3-2 روز استفاده هر دو نوع کمپرس گرم و سرد کارساز میباشد. اقدامات پیشگیرانه: * هنگامی که خسته و یا دچار درد عضو میباشید از ورزش کردن و انجام فعالیت بدنی خودداری کنید. * با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل سلامتی خود را همواره حفظ کنید. * وزن خود را کنترل کنید. * پیش ازانجام هر گونه فعالیت بدنی ابتدا بدنتان را گرم کرده و حرکات کششی انجام دهید. * کفشهای مناسب و کاملا اندازه به پا کنید. * همواره عضلات خود را قوی ،نرم و انعصاف پذیر نگاه دارید. * همواره شرایط فیزیکی مناسبی داشته باشید. * از تجهیزات حفاظتی هنگام فعالیت بدنی استفاده کنید مانند ساق بند،مچ بند و غیره. تفاوت کمپرس سرد و گرم: کمپرس داغ سبب: رسیدن خون بیشتر به موضع آسیب دیده، کاهش اسپاسم و گرفتگی-کاهش التهاب کمپرس یخ سبب: با بی حس ساختن موضع درد آن را کاهش میدهد-کاهش تورم و التهاب-کاهش خونریزی. نحوه تهیه کمپرس یخ: 1- ابتدا خورده های یخ را دروی یک کیسه پلاستیکی ریخته سپس اندکی درون آن آب بریزید.سپس هوای داخل کیسه را خالی کرده و درآن را ببندید. سپس آن را میان یک حوله کوچک پیچیده و روی موضع قرار دهید هیچگاه یخ را مستقیما روی موضع آسیب دیده قرار ندهید. 2- راه دیگر تهیه آن این میباشد که یک حوله کوچک برداشته وآن ر با آب سرد مرطوب میکنید سپس آن را تا کرده و درون یک کیسه پلاستیگی قرار میدهید. سپس کیسه را به مدت 20 دقیقه درون فریزر قرار داده و پس از آن حوله را از کیسه بیرون آورده و روی موضع قرار دهید.



[ شنبه 85/10/2 ] [ 8:31 صبح ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

استحمام نشاط آور
 

 

    1.  هر روز استحمام نکنید ، دوبار حمام در هفته کافی است ، بقیه روز ها دوش ساده بگیرید چون صابون زدن و کیسه کردن زیاد پوست را پژمرده می کند .

   2 . یک استحام کامل با آب گرم نباید بیش از 20 دقیقه بیشتر طول بکشد .

   3. یک حمام ایده آل باید دارای حرارت بین 37 تا 38 درجه باشد .

   4.  حمام سرد عضلات بدن را قوی می کند .

   5. دوش سرد به شما نشاط می دهد .

   6.  حمام کردن با آب خیلی داغ قلب را خسته و ضعیف می کند .

   7.  حمام با آب ولرم کمک می کند تا شما در شب خواب راحتی داشته باشید .

   8.  برای راه رفتن در کف حمام از دمپایی مخصوص استفاده کنید چون در کف حمام قارچ های انگلی فراوان و ممکن است لای انگشتان پا بروند و ایجاد بیماری کنند .

 



[ چهارشنبه 85/9/29 ] [ 8:6 صبح ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

きらきら