سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هو اللطیف

مطالب مفید، دلنوشته ها و ... این وبلاگ تقدیم به همه بیداردلان

سفره های نذری

سلام دوستانم اربعین سالار شهیدان امام حسین (ع) را به شما تسلیت عرض مینمایم. 

 
       
سفره امام زمان(ع):  خوراکی‌های سفره امام زمان شامل شیربرنج، نان، پنیر، سبزی، گردو و حلواست.

    
سفره حضرت فاطمه(س):  غذای اصلی این سفره کاچی است. یکی از باورهای این سفره این است که مردان و پسران و زنان حامله نباید در این سفره شرکت کند. این سفره در روز سه‌شنبه و سه دفعه برگزار می‌‌شود.
        
سفره حضرت زینب(س (این سفره در روزهای چهارشنبه صبح انداخته می‌شود و غذای این سفره آش رشته می‌باشد.
  
    
سفره پنج تن (آل عبا) در این سفره آش رشته می‌پزند.
    
    
سفره حضرت ابراهیم(ع): برای رفع هر مشکلی می‌اندازند و مراسم آن مشابه سفره حضرت ابوالفضل(س) است. مکان برگزاری این سفره در خارج شهر و در صحرا مابین دو کوه و در کنار نهر آب است.
    
    
سفره حضرت خضر(ع( :    این سفره پر خرج است و همه نوع خوراکی را در آن قرار می‌دهند.
    
    
سفره حضرت رقیه(س(:    به صورت محقرانه انداخته می‌شود، محتویات سفره معمولا نان، خرما و شمع می‌باشد.
    
    
سفره حضرت ابوالفضل(ع(
    
پرتجمل است و انواع خوراکی‌ها را در آن قرار می‌دهند که شامل عدس پلو و آش رشته، میوه، شیرینی و آجیل مشگل‌گشا که با تور و روبان‌های رنگی بسته‌بندی شده است، حلوا، خرما، نان، پنیر و سبزی.
    
مهمانان، مقداری از غذاها و مواد خوراکی را در کیسه ریخته و برای بقیه خانواده به منزل می‌برند زیرا معتقدند که این غذاها متبرک هستند.
        
سفره امام حسن(ع(
    
از خصوصیات مهم این سفره سبز بودن آن است. مواد خوراکی که در سفره قرار می‌دهند سبز رنگ است و از ظروف سبز رنگ و شمع‌های سبز برای تزیین سفره انتخاب می‌کنند. مواد غذایی این سفره شامل نان و پنیر و سبزی، کشمش سبز، هندوانه سربسته است.
        
سفره بی‌بی سه‌شنبه:ه
    
نحوه برگزاری سفره بدین ترتیب است که دو، سه‌شنبه متوالی سفره را می‌اندازند و سه‌شنبه سوم را گرو نگه می‌‌دارند بعد از برآورده شدن حاجت، سفره سوم را می‌اندازند. صاحب نذر از روز صبح روز سه‌شنبه روزه می‌گیرد و بعد از پایان مراسم دعا و نیاش در هنگام ظهر با خوردن کاچی افطار می‌کند. خوراکی‌های این سفره شامل نان و پنیر، سبزی و کاچی می‌باشد. لازم به ذکر است که نقل قصه بی‌بی سه‌شنبه توسط خانم مداح جز اصلی مراسم محسوب می‌شود.



[ چهارشنبه 86/12/8 ] [ 1:10 عصر ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

きらきら