سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هو اللطیف

مطالب مفید، دلنوشته ها و ... این وبلاگ تقدیم به همه بیداردلان

خرمالو

خرمالو


خرمالو میوه
 اى پائیزى است که رنگدانه هاى آن با فصل ظهور این میوه هماهنگ است.
این میوه پر کالرى از سرزمین
 هاى خاور دور وارد ایران شده و در نوار ساحلى کشور کاشته و تولید مى شود. خرمالو سرشار از ویتامین آ و بتاکاروتن است.
همچنین داراى مقدار قابل توجهى ویتامین
 هاى ب،? ب،? ب? و ث است.
این میوه خوش رنگ و خوش طعم داراى مواد معدنى ضرورى براى بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم است که هر یک از آنان نقش بسزایى در سلامتى و تندرستى انسان دارد.
متخصصان و کارشناسان امور تغذیه بر این عقیده
 اند که خرمالو به علت دارا بودن رنگدانه هاى پلى فنولیک، خاصیت ضد سرطانى دارد.
همچنین بتاکاروتن موجود در خرمالو به بدن کمک مى
 کند تا کمتر در معرض بیمارى هاى قلبى و ریسک سرطان قرار گیرد.
فواید خرمالو براى بیماران قلبى
این میوه علاوه بر خاصیت ضد سرطانى، خواص دارویى بسیار دیگرى هم دارد. یوسف نقیایى، کارشناس تغذیه در خصوص خواص دارویى این میوه مى
 گوید: «این میوه در هر ??? گرم داراى ??? میلى گرم پتاسیم است، پتاسیم بالا براى بیماران قلبى- عروقى حائز اهمیت است. همچنین به گفته وى خرمالو داراى مقدار قابل توجهى پکتین است، پکتین یکى از فیبرهاى محلول در آب است که باعث کاهش چربى هاى بدن و چربى هاى محلول در خون مى شود.»
خرمالو را مى
 توان در حالت هاى نیمه پخته تا کاملاً پخته مصرف کرد، هرچه میوه خرمالو بیشتر برسد پکتین آن کمتر مى شود، لذا توصیه مى شود خرمالو را در حالى که زیاد نرسیده مصرف کنید. دکتر جعفریان در این مورد مى گوید: «پکتین یک فیبر محلول در آب است که خواص بسیارى براى کاهش ترى گلیسیرید و کلسترول دارد.»
همچنین به گفته وى منیزیم و پتاسیم موجود در این میوه مى
 تواند چربى هاى خون و فشار خون را کاهش دهد که این امر مى تواند از بیمارى هاى قلبى جلوگیرى کند.دکتر سعید حسینى، کارشناس تغذیه در این باره مى افزاید: «وجود عناصرى مانند پتاسیم و منیزیم به خرمالو خاصیت کاهش دهندگى چربى، کلسترول و فشار خون داده است و به همین دلیل مصرف این میوه براى بیماران قلبى و کسانى که داراى چربى و فشار خون بسیار بالا هستند، توصیه مى شود.
خواص دارویى
خرمالو علاوه بر خواص ضد سرطانى و پیشگیرى از بیمارى
 هاى قلبى در رشد کودکان و حفظ انرژى براى بزرگسالان بسیار مؤثر است. آهن، عنصر اصلى خون سازى و پتاسیم اشتها آور و شست وشو دهنده کلیه و کبد است.
بنابراین این میوه که سر شار از آهن و پتاسیم است در افراد مبتلا به نقرس و بیمارى
 هاى کبدى و کلیوى بسیار مؤثر است.
«میوه خرمالو براى رشد کودکان مفید است و اگر بخوبى رسیده باشد، در رشد و نمو آنها بسیار مؤثر است و از آنجایى که معده را تقویت مى کند و اشتها آور است در رشد سریع کودکان میوه مناسبى محسوب مى شود.»از سوى دیگر میوه خرمالو سرشار از ویتامین آ است. ویتامین آ اگر به مقدار کافى به بدن نرسد، نه تنها قدرت بینایى را کم مى کند، بلکه باعث شکننده شدن پوست، ناخن و موها مى شود. همچنین این میوه باعث هضم بهتر غذا مى شود.
نقیایى کارشناس تغذیه مى
 گوید: «عمده ترین اسید هایى که در این میوه وجود دارد، اسید مالیک، اسید تارتاریک و اسید سیتریک است که این اسید ها باعث هضم بهتر غذا و نیز جذب بهتر بعضى از ترکیبات غذایى مثل آهن و روى شده و افزایش جذب را در پى دارد.»



[ شنبه 87/8/25 ] [ 8:43 صبح ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

きらきら