سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هو اللطیف

مطالب مفید، دلنوشته ها و ... این وبلاگ تقدیم به همه بیداردلان

انتخاب همسر

با سلام به دوستان گلم

 از همه اونهایی که نسبت به من محبت دارند صمیمانه تشکر میکنم و برایشان سلامتی و خوشبختی آرزو دارم.

با وجود اینکه جوانان، انتخاب همسر را حق خود می دانند، اما شرایط لازم برای امکان آشنایی  و یا برقرار ارتباط سالم  و مشروع در بین جوانان بسیار کم است. معمولاً شرایط اجتماعی ، تحصیلی و جغرافیایی  هر یک ، انتخاب همسر  را به گونه ای تحت تأثیر قرار می دهد. البته کسانی  که قصد ازدواج دارند در جلسه آشنایی اولیه  به دلیل هیجانی  که دارند، نمی توانند رفتار اصلی خود را نشان دهند. در این شرایط طرفین نمی توانند علایق و سلیقه های خود را به طرف مقابل بشناسانند. از طرف دیگر مسأله انتخاب همسر و تضاد بین طرز فکر و اندیشه  دو نسل ایجاد مشکل کرده  و بر سن ازدواج اثر می گذارد.

در گذشته انتخاب همسر بیشتر توسط پدر و مادر صورت می گرفته  و خانواده ها فکر می کردند که جوانان برای انتخاب همسر  صلاحیت لازم را ندارند و بیشتر تابع احساسند و این حق انتخاب  را از آنها سلب می کردند. اما امروزه  عوامل مختلفی چون رشد فکری و معنوی  جوانان،‌ به آنها استقلال فکری داده  و حق انتخاب همسر را به عهده خود آنها گذاشته است.

امروزه دیگر انتخاب همسر مانند گذشته به آسانی  صورت نمی گیرد. مرد و زن مایلند که همسری مطابق سلیقه خود انتخاب کنند. جوانان ابتدا  خود همسر مورد نظر را  انتخاب کرده و برای تصمیم نهایی به خانواده مراجعه می کنند و آنها را برای  ازدواج خود، پیش قدم می کنند و ارزیابی نهایی توسط والدین  و بزرگترها انجام می شود. در مورد دختران مسأله به صورت  دیگری است.  در فرهنگ ما خواستگاری  دختر از پسر مورد قبول نیست. چون خداوند این وظیفه را بر عهده مرد گذاشته است. مرد را طالب و زن را مطلوب قرار داده است.

« رسم خواستگاری  یک تدبیر ظریفانه و عاقلانه برای حفظ حیثیت و احترام زن است. در قانون خلقت، مرد مظهر نیاز و طلب و خواستگاری و زن مظهر مطلوبیت و پاسخگویی آفریده شده است. خواستگاری بهترین ضامن  حیثیت و احترام زن و جبران کننده ضعف  جسمانی او ، در مقابل نیرومندی جسمانی مرد  است و هم بهترین  عامل حفظ تعادل  و توازن زندگی مشترک آنها ست. این یک نوع  امتیاز طبیعی  است که به زن داده شده است و نوعی تکلیف  طبیعی است که بر دوش مرد گذاشته شده است»

پس اگر زنی به خواستگاری مردی برود، علامت این است که حاضر به اعتراف به نقص خود شده است، تا در کنار مردی  آن را کامل کند. در صورتی که شخصیت جالب  مرد و حفظ نسل زن در برابر شخصیت مرد به معنای این است که زن نقصی در این مسأله ندارد.  توجه به مسائل طبقاتی  از جمله عواملی  است که در انتخاب همسر  همواره مؤثر بوده و بر مشکلات موجود بر سر راه ازدواج   جوانان می افزاید. موقعیت طبقه ای جوانان عامل مهمی در انتخاب همسر است. زیرا هر طبقه خلق و خوی  و آداب و عادات ویژه خود را دارد.

ویژگیهای  اصلی یک همسر شایسته  عفت و پاکدامنی، امانتداری و دینداری است. 

 از جمله ملاکهایی که هر پسر و دختری  به هنگام خواستگاری  به عنوان معیار مورد توجه قرار می دهند از قرار زیر است:

1- دینداری   2- اخلاق  حسنه   3- شرافت خانوادگی    4- عقل   5- سلامت روح و جسم 6- جمال و زیبایی   7- ثروت 8-  تحصیلات و شغل  9- کفو همدیگر بودن  از بین این ملاکها ، دو شرط اول  ضروری و لازم است و شرایط دیگر فرعی است.

                           به امید خوشبختی و سعادت همه جوانان مسلمان



[ یکشنبه 87/3/12 ] [ 8:24 صبح ] [ مجتبی نصیری ]

نظر

きらきら