دو رو نباش
على (علیه السلام)فرمودند: لِرَجُل سَأَلَهُ اَنْ یَعِظَهُ:“لا
تَکُنْ مِمَّنْ یَرْجُوا الاْخِرَةَ بِغَیْرِ الْعَمَلِ، وَ یُرَجِّی التَّوْبَةَ
بِطُولِ الاَْمَلِ، یَقُولُ فِى الدُّنْیا بِقَوْلِ الزّاهِدینَ وَ یَعْمَلُ فِیها
بِعَمَلِ الرّاغِبینَ”
حضرت در اجابت درخواست شخصى که از او نصیحت خواست، فرمود: از
کسانى مباش که آخرت را بدون انجام اعمال صالح مى خواهند، و توبه را با آرزوهاى
دراز تأخیر مى اندازند، و درباره دنیا همچون زاهدان سخن مى گویند، ولى همچون دنیاپرستان
عمل مى کنند!( نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 150)
در این جمله سه دستور مهمّ، که خیر دنیا و آخرت فرد و جامعه
در آن نهفته، آمده است. توجّه کنید:
راغبین به دنیا چه کسانى هستند؟ آن ها کسانى هستند که در سر
دو راهى ها پشت به خدا و رو به دنیا مى کنند.
مردم هنگامى که بر سر دو راهى قرار مى گیرند، چند دسته اند:
نخست، افرادى که بى قید و شرط راه دنیا را برگزیده و به خدا
پشت مى کنند.
دوم، گروهى که عکس گروه اوّل عمل مى کنند و راه آخرت را در
پیش مى گیرند.
و گروه سوم، انسان هاى شکّاک و متحیّرند، اشخاصى همچون عمر
ابن سعد که هم طالب ملک رى به قیمت شهید کردن امام حسین (علیه السلام) مى باشند و
هم خواهان بهشت برین، و در جنگ عقل و نفس امّاره بالاخره عقل آن ها مغلوب مى گردد!
باید با این معیار خود را بسنجیم، تا معلوم شود که از چه گروهى هستیم
?ـ بهشت را به بهانه نمى دهند، و تنها
سخن گفتن، بدون عمل، نجات بخش انسان نخواهد بود. تنها ادّعاى عشق به دین و ولایت و
پیشوایان دین، گره اى از مشکلات ما باز نخواهد کرد و با لقلقه زبان بدون عمل، امیدى
به آسودگى و راحتى در جهان آخرت نخواهد بود.
?ـ توبه و بازگشت به سوى خداوند با
آرزوهاى طولانى سازگار نیست. مخصوصاً که انسان از آینده خود هیچ اطّلاعى ندارد و
زمان مرگ خود را نمى داند. کسى که نمى داند یک لحظه دیگر زنده است یا مرده، چگونه
آرزوهاى طولانى دارد؟! و شخصى که آرزوهاى طولانى دارد چگونه مى تواند توبه کند؟! أجل
زنگ خطر و داروى مهمّى براى درمان این درد است. هنگامى که اجل حضرت سلیمان (علیه
السلام)مى رسد حتّى اجازه نشستن به او داده نمى شود و در حال ایستاده قبض روح مى
گردد!(تفسیر نمونه، جلد ??، صفحه ??? و تاریخ انبیاء، صفحه ???) بنابراین
نباید با آرزوهاى طولانى توبه را به تأخیر بیندازیم.
?ـ سومین موعظه حضرت این است: از
کسانى که بین گفتار و عملشان تفاوت وجود دارد مباش! کسانى که به هنگام سخن گفتن آن
چنان در مورد دنیا سخن مى گویند که گویا تارک و زاهد دنیا هستند ولى در مقام عمل
کاملا وابسته و حریص بر دنیا مى باشند. سعى کن سخن و عملت هماهنگ باشد. واى به حال
من، اگر از عشق على دم مى زنم، امّا عملم هماهنگ با معاویه هاست! سخن از معنویّت و
خداپرستى و روحانیّت مى گویم، ولى غرق در مادّى گرایى و تجمّل پرستى مى باشم! (با
استفاده از ??? سرمشق از سخنان حضرت علی (ع) حضرت آیت الله مکارم شیرازی
[ دوشنبه 88/7/20 ] [ 9:0 صبح ] [ مجتبی نصیری ]